Google gaat voor mobile first

Google gaat voor mobile first

  • 28-10-2016
  • Erkan Yilmaz
  • DM Design
Google gaat voor mobile first

Google gaat naar een mobile-first index. Dit waren de woorden van Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google Zwitserland, op Pubcon 2016. Momenteel worden de mobiele rankings grotendeels bepaald vanuit de desktop-rankingsignalen. Dat willen ze nu dus gaan omdraaien.

Om de diensten te verbeteren, heeft Google besloten om de mobielzoekresultaten te scheiden van desktopresultaten ... dit om de mobiele gebruikers beter en frisser inhoud aan te bieden. Dit heeft met als gevolg dat de mobiele zoekindex naar het primaire verschuift. Desktopresultaten zullen actief blijven maar zal niet meer zo vaak bijgewerkt worden. Hij geeft tevens aan dat dit volledig zal uitgevoerd worden binnen enkele maanden.

Na het experimenteren met het zoekindex vorig jaar, lijkt er op dat de techreus nu volop mee vooruit zal gaan.

In 2015 tweakte Google zijn algoritme om voorrang te geven aan mobielvriendelijke websites. Recent is Google begonnen met het toevoegen Accelerated Mobile Pages (AMP) in de zoekresultaten om de gebruikers de mogelijkheid te bieden met het snellere laden van de websites.

De nieuwe zoekindex zou moeten helpen bij het verbeteren van mobiele gebruikers ervaring van het web, gezien meer en meer mensen beginnen uitsluitend online te komen via smartphones.