Google duidt snellere AMP-websites beter aan in zoekresultaten

  • 24-02-2016
  • Erkan Yilmaz
  • AndroidWorld
Google duidt snellere AMP-websites beter aan in zoekresultaten

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Eerder vandaag werd bekend dat Google voortaan op de desktop en tablets geen advertenties meer gaat weergeven aan de zijkant van zoekresultaten. De advertenties blijven wel zichtbaar bovenaan en onderaan de pagina. Voortaan zal Google het ook aangeven in de zoekresultaten als een pagina gebruik maakt van AMP.

Eigenlijk is AMP geen nieuwe technologie, maar meer een verzameling van afspraken over het gebruik van bijvoorbeeld Javascript en afbeeldingen in mobiele pagina's. Deze afspraken moeten er voor zorgen dat pagina's veel sneller laden. Voor Google is dat belangrijk, omdat steeds meer mensen naar adblockers neigen. Eén van de redenen daarvoor is dat advertenties steeds meer data gebruiken en deze, in combinatie met zware Javascripts er voor zorgen dat pagina's langzaam laden.

Zoekresultaten

Om aan te geven dat een pagina in een oogwenk, of in ieder geval binnen één à twee seconden, geladen kunnen worden, wordt een bliksemschicht met 'AMP' er bij weergegeven.

De nieuwe zoekresultaten worden nog niet voor iedereen weergeven, maar dat is volgens geruchten later vandaag mogelijk wel het geval als AMP breed uitgebracht wordt. Google werkt voor AMP samen met onder andere Twitter en verschillende uitgevers. Facebook heeft een eigen initiatief, Instant Articles, waarvoor momenteel nog wordt samengewerkt met een besloten groep uitgevers. Instant Articles zullen vanaf 12 april voor alle uitgevers te gebruiken zijn. AMP is niet alleen beschikbaar voor uitgevers, maar kan door iedere websitemaker worden ingezet.